Meny Lukk

Begrepsboksen

Barn responderer på rytmen i rim, regler og sang, og kjenner trygghet ved gjentagelser. Samtidig er rim, regler og sang positivt for språkutviklingen til barn. Særlig for de minste barna, for flerspråklige barn og for språksvake barn.  Ved å bruke ”Begrepsboksen” daglig forsikrer du deg om at barna har fått et lite, men godt og ekstra ”begrepsdrypp” hver eneste dag.
Forfattere: Margareth Nordbøe Brøndbo illustrasjoner: Kathrine Kristiansen  ISBN: 978-82-8360-007-0

Margareth Nordbøe Brøndbo (f.1979) er utdannet ved NTNU og har en bachelorgrad i pedagogikk og videreutdanning i spesialpedagogikk. I tillegg har hun musikkbakgrunn med sang som hovedinstrument, og har dirigert barnekor siden 2006 og deltatt som sanger og dirigent på NRK.
Hun har jobbet med barn med spesielle behov siden 2007, og har brukt musikken som en innfallsvinkel til å lære barn å utvikle språket.
Tekstene på kort 8, 9, 10, 11, 12, 14, 20, 25, 26, 27, 28, 32, 43 og 44 er skrevet av Brøndbo med hjelp av hennes far, Sturla Nordbøe.

For noen år siden utarbeidet jeg ”Dagens øvelse” for å stimulere språk og motorikk daglig for et barn jeg jobbet med. Her knyttes begrepene i en sang, rim eller regle, til konkreter eller tegnstøtte. Denne daglige stimuleringen av språk og motorikk hadde stor betydning for språkutviklingen til barnet, samtidig som jeg så at dette var noe som fenget hele barnegruppa. Det var også noe som ble gjennomført på kort tid og det krevde ingen annen forberedelse enn at boksen med ”Dagens øvelse” var med. 
”Begrepsboksen” er en videreutvikling av ”Dagens øvelse” og den er jobbet fram ut ifra ulike temaer som barn bør bli kjent med under sitt opphold i barnehagen. De 12 temaene er hentet fra de samme 12 kategoriene som i kartleggingen ”Begrepsforståelse” (Løge og Lunde).

Anbefalt lenke: InfoVest forlag